Mutanter

Ledord: Kreativt spel, förtryck, utmanande, sminkRex_mutant_lajv_postapo_Rexlajv
Gruppen: ca 10 personer
Tillåtna vapen: Latexvapen och SAG
FB-grupp

Stämningstext
”Vattnet är upp till fotknölarna. Jag vadar fram genom kloakerna, stanken av mögel och ruttnande kött är så frän i näsan att de sticker. Jag hasar vidare. Sticker ner handen i sidfickan på de som återstår av mina byxor, någonting kallt och kletigt. Samtidigt vänder det sig i magen av hunger och jag trycker i mig det jag lyckats gräva ut ur fickan, gårdagens frukost. Ett svagt ljussken silar in genom taket. En golvbrunn, försiktigt trycker jag upp brunnslocket och tittar ut över golvet. Stationen är mörklagd, klockan måste vara runt 04 på morgonen. Jag ser en figur i skuggorna, kisar och ser att den håller i någonting, måste vara en konserv. Jag spanar fort runt omkring på stationen, ingen annan syns till. I ett språng så trycker jag mig upp och ut ur brunnen, spurtar fram och slänger mig på personen med burken. Med en knytnäve slår jag över näsbenet om och om igen. Ett tumult har utbrutit, individen under mig skriker och vrider sig. Jag sliter loss burken och stoppar foten i mun på personen “Nu håller du käft annars bryter jag käken av dig!” säger jag och i samma stund river av locket på konserven. Pulsen är hög av förväntan och adrenalin. De enda jag kan fokusera på är att innehållet i denna burk kommer avgöra om jag får gå ännu ett dygn utan mat eller inte. Jag ska precis till att hälla i mig innehållet då en explosion av smärta skjuter genom i bakhuvudet. Det sista jag hör är “Ditt jävla kräk du kommer inte leva länge till efter de här” Jag känner golvet under mig och de sista jag ser innan de svartnar för ögonen är Lunas röda V. Lyser likt djävulen själv.

Sammanfattning
Mutanter är äckliga varelser som har muterats av radioaktivitet. Mutationer som en annan hudfärg, ögonfärg eller deformerade kroppsdelar kan vara ett tydligt kännetecken. Många mutanter har sjukdomar som de kan leva med men som skulle vara dödliga för andra varelser. Mutanter är mer drivna av den primala delen av hjärnan, djuriska instinkter och viljan att överleva är stark. Mutanter är väldigt utstötta och behandlas som ohyra av de flesta andra varelser. Alla är vanställda på ett eller annat sätt så därför är samhörigheten och flockkänslan stark. Mutanterna är smärtan från dåtiden, de är slummen i nutiden, och de är glimten in i framtiden.

Mutationer
Som mutant har man på ett eller annat sätt fått en mutation som ger fysiska eller psykiska förändringar. Alla mutanter har inte samma mutationer. När man bygger sin karaktär vill man ha balans i mutationen. Man bör ha minst en bra och en dålig konsekvens eller en bra och två dåliga konsekvenser av sin mutation. Man kan anpassa för- och nackdelar till hur man vill ha sitt spel. Tänk bara på att mutanter ska vara trasiga varelser.

Exempel 1

  • Extra hård hud och tål skott/slag mycket bättre
  • Springer långsamt och måste vila ofta

Exempel 2

  • Andas utomhus med enklare luftfilter
  • Huden är i föruttnelse och är känslig för beröring

Spela mutant
Som mutant får du ett förtryckspel som inte kan hittas i de andra grupperna. Som tidigare beskrivits så anses mutanter vara ohyra. Om du som spelare gillar att spela roller som blir förtryckta och spottade på (inte bokstavligen) så är mutant en roll för dig. I och med detta förtryck så har mutantflocken ett väldigt nära band till varandra. De är en familj som står upp för varandra och låter aldrig en förtryckare gå ostraffad. Det är viktigt att man skapar en balans i sitt spel så att spelare som förtrycker din karaktär också får ut ett givande spel. I en uppenbar situation när mutanten är i underläge är det vanligast att en mutant kryper undan eller underkastar sig. Hur de sedan planerar sin sneaky hämnd är en annan sak. Djävulskap och otyg brukar vara mutanternas signum.

Om du gillar utmanande, tufft förtrycksspel så är mutant rollen för dig.