Regler

Allt deltagande sker på egen risk, se till att du har egen sjuk- och olycksfallsförsäkring förutom den försäkring du får via Katrineholms äventyrsklubb under lajvet. Om någon bryter mot reglerna eller om ni har klagomål under spelets gång så prata med huvudarrangör Martin så hjälper han er. Ni kan även prata direkt med era gruppledare så får de vidarebefordra till arrangörsgruppen.

Säkerhet

Sjukvård och skador
De personer som är med på lajvet som är utbildade inom sjukvård presenterar sig på informationen på fredagskvällen. Sjukvårdsutrustning kommer att finns vid klubben Lightsoul så vid lättare skador går ni dit. Skulle en allvarlig skada uppstå så bryt spelet genom att ropa “OFF – SKARP SKADA!” och uppsök sjukvårdskunnig.

Stoppord
Om du skulle hamna i en situation som du upplever som obehaglig finns ett par ord man kan använda och som skall respekteras av dina medlajvare. Om du hör ett av följande stoppord agerar du/ni som i respektive beskrivning. Använd alltid sunt förnuft. Stoppord som kan användas;

 ”RELAX” Betyder att man vill att folk ska ta det lite lugnare i spelet, kanske inte skrika så högt eller sluta släpa dig genom skogen. Spelet fortsätter fast i lugnare takt.

 ”HOLD” innebär att ni pausar spelet och scenen som pågår. Används om du tror att något allvarligt har hänt och behövs undersökas.

 “OFF” används för att omedelbart avsluta spelet om det behövs. Om det händer lyssnar ni på varför man valt att avsluta och hjälper till där det behövs.

 ”SKARP SKADA” Ropas högt och betyder också att spelet bryts. Detta stoppord används skall används vid allvarliga skador och sjukvårdsfunktionär tillkallas.

Alkohol och drogpolicy
På lajvområdet är alkohol (dryck med mer än 0,5 volymprocent alkohol) och andra droger strikt förbjudna. Undantaget är cigaretter och snus, men all rökning sker utomhus minst 5 meter från luftintag.

Strid och skada

Strid förekommer på Rex men är inte ett dominerande tema. Att slåss, eller närmare bestämt att bli spöad och skadad, är något som de flesta undviker så långt som möjligt då läkarvården inte alltid är så billig som man skulle önska… och vem vet vad som händer med dina batterier om du skulle bli nedgjord? Arbeta med hot och skräm upp folk, trappa upp spelet och gör snygga scener.

Grunden i all strid på Rex är att du rollspelar på dina skador som om du blev träffad av ett riktigt vapen. Får du ett hårt slag på armen så kan du troligtvis inte använda den mer under striden. Får du ett lätt hugg/halv miss på benet så kanske du får lite ont, backar undan från striden och sen biter ihop för att kunna slåss igen. Har du rustning så tål du extra träffar om de tar i rustningen, men träffarna känns igenom denna och du förväntas rollspela på detta.

Stridande roller ska ha bandage med sig så att de kan plåstra om sig om de blivit skadade + att det blir en tydlig markering till andra spelare att man blivit skadad. Kom ihåg att du själv är ansvarig för dina handlingar, även, och i synnerhet, i strid.

Skada och att ta skada
Slå försiktigt när ni slåss. Slagen är symboliska och det är inte meningen att det ska göra ont på riktigt, boffervapen kan vara ganska hårda. Man får inte slå folk mellan benen, i huvuden, på brösten på tjejer, eller sticka med vapnena.

Nedgjord
När du tagit så många träffar som du känner att din roll tål (oftast 1-2 träffar) beroende på ras och eventuell rustning blir man nedgjord. Du spelar på den skada du tog och blir sedan “medvetslös”. Om de fientliga rollerna ger sig av kan du därefter halta iväg. Alternativ eller efter 5-10 minuter om de är kvar. När du vaknat upp igen får du inte springa, strida eller delta i fysiskt krävande moment under läketiden. Läketiden är 4 timmar.

Sjukvård
Det kan finnas roller på området som kan läka era skador. Kanske kommer någon springande när du blir skadad och lägger på ett förband och ger dig något smärtstillande. De berätta för er vad som händer med er roll, så lyssna på vad de säger. Om ni blir hjälpta så halveras läketiden till 2 timmar. Eventuellt kan ett råd komma om att uppsöka tex. TMS för mer vård.

Mervårdsspel (frivilligt); Väljer du att lyssna på rådet och går till TMS eller annan läkarinrättning tar ytterligare sjukvårdsspel vid och ytterligare uppmuntran till vidare vård kan komma. Har det ordinerats att du skall komma tillbaka och få en dyr värktablett, kanske din karaktär däremot känner att det blir för dyrt hos TMS och att du hellre prövar lyckan med ett preparat du lyckats skaffa av nån skum typ i kåkstaden, sväljer dem, håller tummarna och ser hur det går.

Knock
Med hjälp av knocken på ett boffervapen kan man slå någon medvetslös, detta gör man genom att lätt slå knocken i ryggen på en person och säga ”knock”. Det behöver bara kännas så slå inte på riktigt. Personen faller då ihop och är medvetslös i fem minuter. Den som blir knockad minns ingenting fem minuter innan han/hon blev medvetslös och ingenting under tiden man är medvetslös.

Gå ner på marken
Om man av egen fri vilja sätter sig ner på marken, på knä eller lägger sig ner på marken så är detta ett tecken att man ger upp. Alla som anfaller en person som gör detta ska då sluta. Bedöm efter situation om det är lämpligt att spela på skada efter att striden är över.

Död
Skulle man mot förmodan dö, något som bara kan ske genom godkännande av arrangör, samt att både de som är med i den dödande scenen ska gjort upp om detta innan. Därefter tar man fram rekvisitan till sin nya roll och börjar spela denna, eller går till klubben Lightsoul och får/skapar en ny roll. Om du får en ny roll binder du ett lila band runt höger arm som visar andra deltagare att du spelar en ny roll.

Fyslajv
Fyslajv är när man tar i varandra lite mer hårdhänt än vanligt, t.ex. kan det vara att man blir släpad över golvet, eller nedbrottad av en vakt eller hamnar i handgemän. Alla gillar inte fyslajv och bryr sig mer om sin personliga zon än andra. Därav ska ni ha kommit överens om att fyslajva innan ni faktiskt gör detta. Kommunikation är som i många fall nyckeln.

Du kan fråga en annan spelare under lajvet om det är okej att ni släpar denne genom en korridor, och ifall de säger ja så är det okej då ni kommit överens om det.

Vapen

Överlag så förespråker vi mer grova tillhyggen (boffervapen) än pistoler och gevär för att öka på den råa postpokänslan. Alla vapen kontrolleras vid incheckning.

Dessa vapentyper är godkända för att använda för att orsaka inlajvskada med:

  • Boffervapen
  • Softairguns utan kulor

Följande vapen är godkända som ren rekvisita:

  • Replikor
  • Pilbågar och armborst

Boffervapen
De flesta fantasylajvvapen passar inte in i världen, dock så kan vissa svartblodsvapen fungera. Epic armory och Calimacil är exempel på tillverkare som gör PA-boffervapen.

Säkerhet kring skjutvapen
Inga vapen får avfyra någon form av projektiler. Airsoftkulor får på INGA villkor förekomma på lajvet, inte ens som rekvisita. Det är således inte tillåtet att till exempel ha airsoftkulor i en burk och påstå att det symboliserar något annat inlajv. Detta av säkerhetsskäl då vi inte har skyddsglasögon.

Sikta aldrig på huvudet på en medlajvare och håll ett säkerhetsavstånd på minst 3 meter. Du måste ha ögonkontakt med personen du skjuter. Blir du själv skjuten (den som skjuter och du har haft ögonkontakt) rollspelar du på skada.

Krav på skjutvapen
Airsoftvapen som används på lajvet ska vid avfyrning avge en ljudeffekt/”smäll”. Vapen som drivs av C02 eller greengas brukar klara detta bra. Om ett eldrivet airsoftvapen, så kallad AEG, ska användas under lajvet ska vapnet modifieras på ett sånt sätt att de återger ett bra ljud. Ett bra ljud är när vapnet avger en tydlig ljudeffekt/”smäll” när man avfyrar det kombinerat med tystgående motor/låda. Under vapencheck kommer vapnet att testas så att vi hör att ljudet motsvarar det vi tänkt oss. Det är vi arrangörer som har sista ordet när det kommer till att godkänna vapen. För att vara helt säker på att ditt vapen har ett bra ljud kan du skicka in ett videoklipp till oss där du avfyrar ditt vapen. I anmälningsformuläret anmäler du att du är intresserad av att ta med ett skjutvapen till din roll.

Kan man uppnå samma krav på bra ljud med en nerfgun så kan dessa godkänns som skjutvapen om de målas/modifieras så de liknar riktiga vapen. Vill man konstruera något eget skjutvapen så är säkerhetsreglerna desamma och kriterierna är att det ska se bra ut och låta bra. Vi ser helst att boffervapen används i större utsträckningn än skjutvapen. Det är en del av vår vision och det ger en råare stämning.

I Rexvärlden råder det brist på ammunition och vapenbärande roller har i regel ca 2-6 skott. En patron kan beroende på tillfälle motsvara 12-20 batterier, vilket i sig kan motsvara en halv till över en veckas mat. De flesta sparar på ammunitionen tills den verkligen behövs. Vapen skall när de inte användas sitta i någon form av hölster.

Pyroteknik

Kan förekomma på lajven i form av rök, smällar mm. Har du egna idéer och effekter du vill använda så ska detta kommuniceras med arrangörerna innan lajvet via mail eller telefon.

Världen

Valuta och värdeföremål
Valutan på Rex är primärt batterier och stenar, dessa tillhandahålls av arrangemanget och delas ut vid inchack. Du som deltagare får EJ ta med egna, detta för att undvika inflation.

Batterier
Batterier är den primära valutan och 1 st AA/AAA-batterier motsvara värdet på en måltid.

Stenar
Vadslagningen i Blodsringen sker med glasstenar som fungerar som marker. Dessa brukar även användas till tärnings- och kortspel. De kan bytas in på klubben mot batterier. 1 st batteri är värt 5 st stenar.

Energistavar
Det finns även energistavar i form av glowsticks (4 cm) som är en av behållarna för ravearnas framarbetade energi. En energistav motsvarar ca 5 batterier.

Värdeföremål
Värdeföremålen (som arrangörer tillhandahåller eller som du som deltagare har tagit med) är märkta med ett svart kryss direkt på föremålet alternativt ett svart kryss på en vit klisterlapp (finns att få på plats).

Läkemedel och droger
Anledningen till att det finns droger på Rexlajven är att ytterligare förstärka den hårda PA-värld vi skapar tillsammans med er deltagare. Drogerna är ingen skoj grej utan för många karaktärer ett hårt, skoningslöst nödvändigt ont. Det är beroendet och det negativa med drogerna som är det primära fokuset. Z och Fitch är olagligt på alla Rexstationer. Den svarta marknaden för droger är dock stor på de flesta stationer.

 Fibranol
(Tictac, delas ut vid incheckningen till roller som fått godkänt att inneha det)
Ett relativt vanligt förekommande smärtstillande och lugnande läkemedel. Fibranol tas tex. om man blivit skadad i en strid eller om man behöver hjälp med att koppla bort vissa hemska minnen. I ruset upplever man inte världen som lika hemsk varpå ett beroende kan uppstå vid långtidsanvändning. Stora intag riskerar att leda till överdos.

 Z
(Brunt strösocker, delas ut vid incheckningen till roller som fått godkänt att inneha det),
+Lyckohöjande i en timme
- Deppig och aggresiv efter ruset. Beroende (måste få nytt inom fyra timmar) efter cirka 2 rus.

Kostar 4 AA/AAA batterier beroende på kvalitét (1 batterier = värde som en måltid)

 Fitch
(Dextrosolbitar, delas ut vid incheckningen till roller som fått godkänt att inneha det),
+ Prestationshöjande i 30 minuter
– Väldigt trött och oerhört hungrig efter ruset. Beroende (måste få nytt inom fyra timmar) efter 2 till 3 rus.

Kostar 4-8 AA/AAA batterier beroende på kvalitét (1 batterier = värde som en måltid)

Sömndrog
Om du skulle dricka något som smakar väldigt salt så har du druckit en sömndryck (även om du spottar ut vätskan så är det redan försent) och du somnar i tio minuter och vaknar med en hemsk huvudvärk. Det är endast i överenskommelse med arrangör som deltagare får använda sömndrycker.

Alkohol som drog i fiktionen
Alkohol finns i två former, svag och stark. För att bli salongsberusad krävs normalt 5 dl svag alkohol eller 1 dl stark alkohol. Reaktioner på alkohol kan vara lyckohöjning, mindre hämningar och tanklöshet men vanliga reaktioner är även deppighet, dåsighet, trötthet och ilska. Ruset håller i sig 1 timme och efter det blir karaktären mycket trött och deppig i minst 3 timmar. Har karaktären konsumerat till högre berusningsgrad än salongsberusad kommer karaktären att bli s.k. bakfull med konsekvenser som huvudvärk, illamående, magsmärtor, ljud- och ljuskänslighet. Beroende uppstår efter ungefär 3 rus.

AGG och MAGG
Antigastgenerator är de som brukar skydda stationerna från gastar och mobil antigastgenerator är det som karavaner och grupper har med sig när de färdas utanför stationerna för att skydda sig mot gastar. Dock är MAGG:s relativt instabila och icke pålitliga. De drivs av energistavar  som kan fås/köpas/bytas till sig från raveare. Kunskapen kring AGG/MAGG är väldigt begränsad och mycket kring dem kräver inblandning av cermonimästare.

Speldesign och Metatekniker

Intrigföremål
Det kommer finnas intrigföremål på lajvet, alltså föremål som är en del av spelet. De är markerade med blått band/märke och får alltid stjälas.

Låsta Dörrar
Om du träffar på en dörr med ett eller flera färgade band knutet kring handtaget är dörren låst. Den går inte att att öppna om du inte har en nyckel med motsvarande färg/färger. Om en dörr är låst på riktigt är vad som finns bakom inte med i spel. Låt den vara.

Stölder
Saker som är märkta med en svart X är saker som får stjälas. Vill du möjliggöra inlajv-stöld av något av du tar med dig märker du detta med ett svart X. Tex. med spritpenna direkt på föremålet. Vill du skydda föremålet kan du sätta en tejpbit du sätter fast på det och gör ett X på tejpen, eller gör ett X av svart tejp.

Stulna saker återlämnas skyndsamt efter lajvet då vissa behöver ge sig av tidigare än andra. Kan man inte hitta ägaren eller om man inte vet vem denna är läggs sakerna i återlämnas-högen där man kan leta efter saker som blivit stulna inlajv. Det är givetvis förbjudet att ta saker som inte tillhör dig ur återlämnas-högen.

Intimitet
Här nedan följer tre olika metatekniker som kan användas för att spela på hångel och sex. Broms- och stoppord gäller alltid och kan utan problem kombineras med alla dessa tekniker. Bara för att dessa tekniker existerar och får användas under lajvet betyder det dock inte att din karaktär måste ha sex. Detta lajv har inte sex som specifikt handlingsmoment, men vill vi att man ska kunna gestalta närhet om man vill på ett bra och tryggt sätt..

Sexuella övergrepp och våldtäkt förekommer INTE i kampanjvärlden och skall ej spelas på.

Förhandla alltid intima scener med din medspelare OFF först. Vi kan inte vara nog tydliga med detta. Om NÅGON pussar, kysser eller rör vid en medspelare på ett sätt som bedöms olämpligt (av mottagaren) utan uttalat samtycke från medspelare kommer denna person att uteslutas från lajvet omedelbart. Det här är ett lajv, vi ser ingen anledning till att inte prata med sina medspelare om intima scener som en vill spela med dem innan de spelas ut. Var även observanta på era medlajvare under scenerna så att alla inblandande är bekväma med vad som sker.

Hand på Hand
Lägg din egen hand på din egen kropp, din medspelare är nu tillåten att röra vid din handrygg. Du kontrollerar var dina händer ligger på din kropp och kan själv bestämma var din medspelare får “röra” vid dig. Din medspelare behöver inte röra vid din hand om du lägger den på en kroppsdel som hen inte är bekväm med. Om detta händer, flytta på din hand.

Hur en rör vid sin medspelares handrygg är en bra indikation på vilken form av sex karaktärerna har: mjukt, tveksamt, hårt etc.

Ars Amandi
I den här tekniken representerar dina armar, upp till armbågen, din kropps sexuella områden. Du kan liksom med Hand på Hand metoden genom att använda smekningar, massage, och olika “hårdhet” visa på vilken typ av sex som pågår.

Byte av roll
Du får EJ byta roll under lajvet utan först ha fått det godkänt av arrangör. Detta för att undvika att intriger som eventuellt är knutna till din roll kraschar.

Off-runa
(cirkel med ett Y i)

Om du hittar ett text med en Off-runa “finns inte pappret”. Texten kommer beskriva något, kanske en effekt som händer när du går in i ett rum eller vad en pryl gör/har för effekt. Läs på lappen och agera därefter. Texter som tillhör en plats eller sak skall lämnas kvar (plats) eller följa med (sak) om inget annat står på den.

Saker markerade med off-runan är inte i spel och ska ignoreras. Det kan vara ett rum som innehåller packning eller en väska med off-saker i. Man får inte lägga intrigföremål i en påse eller rum med off-runa på.

Övrigt

Off-moment
Det kan förekomma off-moment genom att man kan råka se människor och modera fordon utanför lokalen. Vi täcker dock fönster så gott det går så om det händer så ignorera dessa och fortsätt lajvet som om inget hade hänt.

 ”Tältfrid”
Det råder ingen tält/lägerfrid på lajvet. Låt dock uppenbart övertäckta off-saker vara orörda. Vill man vara helt säker på att få sova i fred på natten så hänger man en off-runa på dörrhandtaget/ingången. Rum/läger utan off-runa på är det således ok att gå in i även under natten. Det är även ok att hänga upp off-runan på dörrhandtaget/ingången på andra tider på dygnet, dock får du inte under längre stunder ha intrigföremål i ett off-rum, dessa skall hållas i spel

Kom ihåg, lajv är en allvarlig lek!