Androider

I Rexvärlden finns det människor med cybernetiska modifikationer liksom rena androider (robotar med människolik form), här följer information till dig som vill veta lite mer om dem eller är intresserad av att spela en.

Bakgrund
Androider har funnits sedan innan katastrofen, Mark 0 och dessa tidiga prototyper var snäppet mer mänskliga än robotar men man kunde tydligt se att de inte var människor. Under kriget mot gastarna så utplånades näst intill alla aktiverade androider av de kärnvapenexplosioner och de elektromagnetiska stormar kriget förde med sig. De få som överlevde de första stormarna deaktiverade sig själva så de kanske skulle kunna aktiveras igen i framtiden. De som finns kvar idag är utspridda och utdöende. Men då få förstår sig på den avancerade teknologin i deras kroppar finns det få som är kapabla att reparera dem. Det är sant att det finns vissa självbevarande protokoll som tillåter Androiden att reparera sig själv men i längden kan inte maskinen klara sig utan hjälp

Efter katastrofen utvecklades Mark 1 androiderna som användes under de tidigaste undersökningarna av Terra för att se om den skulle kunna gå att återbefolka och då och då dyker dessa upp i händerna på lyckosamma skrotletare. I början av återbefolkningen av Terra lanserades Mark 2 androiderna, de var mer realistiska och kunde programmeras till mer avancerade uppgifter. De krävde mindre underhåll och var mer tåliga.

Mark 3 androider har än så länge inte nått den kommersiella marknaden utan används bara av högt uppsatta tekniker och forskare på Luna som forskningsassistenter, databanker och hjäpredor med inbyggd beräkningskraft. Det har även förekommit ett fåtal lite tåligare fältmodeller specialdesignade för att följa med och assistera forskarlag i Terras utmanande miljö.

Experter tror att androiderna var skapade för att tjäna människan. Deras kroppar är formade som den av en människas men är kapabel till så mycket mer. De kan uppföra sig som människor men en fundamental skillnad är att de inte är kapabla att känna genuint. Vissa påstår att de kan tänka kreativt men andra hävdar att det är bara deras artificiella intelligens som kombinerar redan assimilerad information för att skapa något nytt baserad på logiska slutsatser. Att androider är självmedvetna är uppenbart då de kan tala om sig själv och utföra själviska handlingar. Om detta är en del av ett avancerat AI program vet man inte heller. Med så många obesvarade frågor om dessa maskinens väsen har resulterat i att många androider blir kidnappade av mekaniker och tekniker som letar efter kunskapen att kunna förstå och kanske till och med replikera vad de finner.

Inga lyckade fall har rapporterats och de androider som blivit kidnappade har återfunnits demolerade och bortom reparation. Många androider söker skydd inom grupper som finner nytta av dem och riskerar därmed att bli utnyttjade som gratis arbetskraft. Det finns androider med ekonomi som primärfunktion som tjänar högt uppsatta positioner och framgångsrika handelsmän. Konflikter kring dessa varelser existerar dock. Ska de ses som människor eller inte? Den frispråkigaste gruppen i frågan är Cermonimästarna som anser att androider bör utrotas. De anser att androidernas quasi-liv är som en hädelse mot livets helighet och renhet, och att man bör vårda sin mänskliga bild utan att försöka bygga mekaniska kopior. Många androider har blivit brända av Ceremonimästarna, anklagade för att vara abominationer och en hädelse mot allt liv.

Androider och Gastar
Även om androider är avancerade robotar påverkas även de av gastar, men inte på samma sätt som människor. Det finns fall som rapporterats där androider har tappat funktioner eller helt slutat fungera efter att de kommit i kontakt med en Gast. Android-ingenjörer tror att det rör sig om någon sorts elektromagnetisk strålning som stör androidens kretsar temporärt. I vissa fall måste en android genomgå kraftiga reparationer eller ominstalleras efter kontakt med Gastar, I bästa fall räcker det med en omstart. Vissa androider har inbyggda MAGG:ar, dessa brukar främst vara stridsandroider och det har gjorts försök att konstruera androiderna så deras elektronik inte är lika känslig men med begränsade framgångar.

Det går skräckhistorier om androider som fått förändrat beteende och blivit galna efter en gastkonfrontation. Gastar söker sig trots allt sällan till androider, finns det människor eller andra levande varelser tycks de söka sig till dessa primärt.

Att spela Android
En android kan spelas på många olika sätt, generellt har androider en tydlig programmering som bestämmer hur den ska agera och hur mycket den kan prata om med vem. Vissa kan ha en självlärande matrix som gör att den kan ta egna beslut baserat på logik och tidigare erfarenheter den sammanställt genom observationer av sin verklighet. .

Värt att tänka på är också att en android ofta ser på världen med samma logiska ögon som den är programmerad att göra. En android ser kanske inte “Den varma röda färgen av en solnedgång”. En Android ser “Ett ljus som, när det färdas genom människors ljusreceptorer i deras ögon och sedan till deras hjärna, uppfattas som, och kallas för, färgen rött.” De lever i en värld av logik. Baserat på hur deras AI är programerad kan det dock variera från android till android hur pass mycket kreativt tänkande kontra logiskt tänkande den har. En android kräver underhåll, beroende på vilken Mark/modell den är och vad den har för uppgift så kräver de olika mycket underhåll.

En Mark 1 android som används till fysiskt arbete behöver servas flera gånger om dagen medan en Mark 2 forskningsandroid som protokollför och övervakar experiment kanske klarar sig med en översyn varje dag. Detta kan ge mycket spel så försök involvera era medlajvare och spela på detta. Spela även gärna på att någon skada har uppstått under lajvet och ge medlajvaran något klurigt att tampas med.


Cyborgs

Cyborgs blev mer och mer vanliga efter katastrofen. De första prototyperna testades på fabriksarbetare som blivit av med kroppsdelar i olyckor och i början var det stora problem med att kroppen inte ville anpassa sig den nya mekaniska kroppsdelen och flera blev sjuka eller tappade funktionen i den ersatta delen efter ett tag. Efter flera års forskning och tester kom man tillslut fram till att de skulle tillsätta personens DNA i komponenten innan den monterades för att kroppen lättare skulle acceptera den nya delen. Till en början så användes delarna bara som kompensering för förlorade delar men när pålitligheten och kvalitén ökade så kom även intresset att byta ut fungerande delar mot mekansika uppgraderingar. Det är fortfarande inte helt accepterat (tänk tatueringar på 2000 talet, man blev inte förföljd för det men vissa kunde titta snett och döma dig). Du kan ersätta nästan vad som helst med dagens teknik men kom ihåg att alla mekaniska delar behöver servas och tas om hand dagligen, i synnerhet när man är ute i fält för att undvika att de slutar fungera i en nödsituation.

Att spela Cyborg
Likt androiderna kräver cybernetiska implantat service. Mekaniska händer och armar kan behöva spännas om för att behålla precision eller rengöras och smörjas för att hindra omgivningens skit från att påverka rörligheten allt för mycket. Det är ovanligt med avancerad eller högnivåcybernetik på Terra (dessa återfinns vanligen på Luna) och dessa är väldigt dyra. Fundera på vad din karaktär kan tänkas ha. Genomför en service eller översyn 1-2 gånger per dag av din cybernetiska del och involvera gärna medlajvare. Missar man en service finns alltid risken för oväntade missöden…